Sunday, March 15, 2020

چرخه عمر محصول

چرخه عمر محصول

چرخه عمر محصول ( Product Life Cycle ) :
چرخه عمر محصول یا دوره عمر محصول به فرآیند هایی گفته می شود که از توسعه ( توسعه محصول ) شروع و به افول یا ثبات ختم می شود.

منظور از محصول تمامی کالا‌ها ( مادی مانند مواد غذایی، پوشاک و … ) و خدمات ( غیر مادی مانند وکالت، بیمه و … ) می‌باشد.
در اینجا مقصود ما تشریح مراحل PLC و خلاصه‌ای از استراتژی‌های آن است که به شرح زیر می باشد:

توسعه ( Development ) :

ایجاد محصولاتی با خصوصیات جدید یا متفاوت که مزایای جدید یا اضافی را به مشتری می بخشد.
توسعه محصول ممکن است شامل تغییر یک محصول موجود یا ارائه آن یا فرمولاسیون یک محصول کاملاً جدید باشد که یک مشتری تازه تعریف شده را بخواهد یا طاقچه بازار را برآورده کند.

معرفی ( Intro ) :

 در مرحله معرفی ( بعد از توسعه محصول ) محصول به بازار ارائه می گردد.
در این مرحله فروش کم و هزینه ها بالا است، بنابراین سودی وجود ندارد.
امکان رقابت وجود ندارد و می بایست با عملیات ترویجی در بازار تقاضا ایجاد نمود.
در مرحله معرفی، محصول برای ایجاد آگاهی و توسعه بازار خود ارتقا می یابد.
اهداف تبلیغاتی در این مرحله آگاه کننده و خبری است.
تبلیغات و روابط عمومی (Advertising & Public-Relations ) سنگین است.

رشد ( Growth ) :

در مرحله رشد توزیع توسعه می یابد و فعالیت های ترویجی بیشتر می گردد.
در این مرحله شرکت به دنبال ایجاد ذهنیت در مخاطب با معرفی نوآوری های محصول می باشد و همچنین عدم ایجاد انگیزه در رقبا برای کپی برداری از محصول خود می باشد.
امکان رقابت وجود ندارد و و می بایست با عملیات ترویجی در بازار تقاضا ایجاد نمود.
در این مرحله رقابت افزایش یافته و شرکت قیمت محصول را کاهش می دهد تا برای سهم بازار به رقابت بپردازد.
در مرحله رشد شرکت به دنبال ایجاد ترجیح برای برند و افزایش سهم بازار می باشد.
تبلیغات و روابط عمومی بسیار گسترده، ترغیب کننده و با هدف ایجاد وفاداری می باشد.

بلوغ و اشباع ( Maturity & Saturation ) :

در این مرحله شرکت تلاش می کند تا مرحله بلوغ را تا حد ممکن طولانی نماید.
شرکت در مرحله بلوغ تغییرات و نوآوری های محصول را معرفی می نماید تا مشتریان را علاقه مند نگاه داشته و یک قدم از رقبا جلوتر باشد.
در این مرحله پیشرفت در تکنولوژی و تغییر ذائقه و تقاضای مشتریان می تواند باعث کاهش رشد فروش گردد.
در مرحله بلوغ به دلیل کاهش هزینه و همچنین سطح بالای رقابت تمایل به کاهش دارد، در نتیجه سود صنعت کاهش می یابد.
هدف اولیه در مرحله بلوغ حفظ سهم بازار همزمان با حداکثر کردن سود می باشد.
تبلیغات ( Advertising ) کاهش جزیی می یابد و هدف از تبلیغات، تبلیغات متقاعد کننده و یادآور می باشد.

افول ( Decline ) :

در مرحله افول حجم فروش به دلیل رقابت شدید کاهش می یابد.
در این مرحله با تغییر سلایق مشتریان و ورود تکنولوژی های جدید فروش کاهش می یابد.
در این مرحله حفظ سودآوری در بهره وری تولید و توزیع بیشتر از افزایش فروش مورد توجه قرار دارد.
معمولا پایان یک محصول به معنای پایان یک دوره کار و کسب یا اتمام یک طبقه از محصول نمی باشد بلکه میتواند پایان یک محصول یا پایان رقابت برای ورود به بازار باشد.
شرکت ها در مرحله افول محصول خود گزینه های متنوعی برای این تصمیم دارند.
در اینجا تبلیغات و روابط عمومی را کاهش می دهیم.
چرخه عمر محصول
چرخه عمر محصول
نکته های چرخه عمر محصول و استراتژی های آن
Product Life Cycle Tips and Strategies
محصولات متفاوت دارای منحنی های متفاوت دوره عمر محصول می باشند.
محصولاتی مانند کوکاکولا و پپسی به نظر می رسد در مرحله بلوغ دائمی هستند .
در صورتیکه مدها دوره کوتاه بلوغ دارند و یک مرحله معرفی و افول سریع دارند.
بعضی از محصولات دارای دوره عمر غیر قابل پیش بینی هستند.
در این موارد منحنی دوره عمر محصول مفید نمی باشد.
در مراحل اولیه دوره عمر محصول سودآوری بالا نیست.
بنابراین مرحله بلوغ که سودآور است را تا حد ممکن باید توسعه داد.‌

No comments:

Post a Comment